Po prvi put od osnivanja globalnog udruženja koje okuplja stručnjake za komunikaciju predsednica je iz Srbije i sa Balkana. Možemo biti ponosni na koleginicu, vrhunsku stručnjakinju za komunikacije, Natašu Pavlović Bujas koja će biti na čelu IPR-a 2024. Komunikacioni lideri biće u centru oblikovanja sledeće faze kapitalizma!
Čestitam Vam na imenovanju za predsednicu IPRA! Kako se osećate povodom preuzimanja ove prestižne funkcije i kakvi su Vaši prvi utisci?
Hvala najlepše na čestitkama i na pitanju! Počastvovana sam uvek kada kolege prepoznaju kvalitet u nečemu što radim, a pogotovo kada je to u funkciji profesije i kada to dolazi od veoma iskusnih profesionalaca sa raznih strana sveta. Ponosna sam i uvek kada mogu da zastupam – iako to od mene niko nije tražio – sve sjajne profesionalce koje znam da imamo na ovim prostorima. Moj izbor je specifičan i po tome što je prvi put neko sa Balkana na ovoj funkciji. Značaj toga istakao je i kolegijum IPRA u prvom saopštenju, ali mi je još divnija reakcija mnogih kolega iz regiona. Čestitke koje sam od njih primala i primam imaju baš taj ton – ponosni su što je „jedna od nas“ na tom mestu. A ja sam još ponosnija što me iskreno doživljavaju i kao svoju predstavnicu.
Rano je za utiske, prolazi tek prvi mesec na mojoj novoj funkciji. Ispred mene su brojne obaveze i ambiciozni planovi. Uživam u razmeni ideja i podršci kolega iz celog sveta, ali i našim ovdašnjim. Nastojim da odgovorim profesionalno svim obavezama. Veoma mi je drago što su i mediji – u već tesnom prostoru za teme koje nisu aktuelno političke – propratili i prate moj rad.
Kako vidite svoju ulogu u vođenju IPRA i koje ciljeve imate tokom Vašeg mandata?
IPRA je organizacija profesionalaca osnovana 1955. godine. Posle svih decenija u kojima se razvijala uz razne izazove – ima ustanovljene principe i mehanizme rada i definisane obaveze – čak i za predsednicu. Kao predsednica se ne bavim organizacionim stvarima i logistikom bilo koje vrste, ali se bavim strateškim temama. Moja tema za ovu godinu je AI i etičko poslovanje u doba veštačke inteligencije. Ideju, misiju i viziju predstavljenu u sloganu “IPRA – leading trust and ethics in global communication” zastupam svuda i na svakom mestu. I više od toga: podećam na suštinu naše struke i realan uticaj koji imamo, a koga nismo svesni. Cilj mi je da okupim mnoge sjajne profesionalce iz sveta, koje i lično poznajem i čiji rad izuzetno cenim – upravo oko ovih esencijalnih vrednosti PR profesije, pogotovo mlade ljude.
U 2024. godin je istorijski posebna po nestabilnosti, rastućem nepoverenju, strahovima i neizvesnosti. Posebna je i po tome što će skoro 5 milijardi ljudi u više od 50 zemalja glasati na izborima za društvo kakvo žele Zato će POVERENJE I ETIKA biti ključne reči u svakoj profesiji, u našoj najviše.
Možete li nam reći više o trenutnom stanju u industriji odnosa s javnošću na globalnom nivou? Kako IPRA može doprineti razvoju ove oblasti?
Istraživanje Edelman kompanije pokazuje da je uloga PR profesionalaca sve značajnija i odgovornija. On su danas – više nego ikada – sastavni deo top menadžmenta ili bliski konsultantni liderima. Kako raste neizvesnost u poslovnom i društvenom okruženju, rašće i očekivanja javnosti od PR profesionalaca, a time i naša odgovornost. Istraživanje navodi i još par zanimljivih smernica:
- Lideri sve više koriste nekonvencionalne komunikacijske kanale kada informišu javnost (eksterno i interno) o odlukama u kompanijama,
- Komunikacija mora biti zasnovana na činjenicama, ali i podacima,
- Zahtevi od PR profesionalaca su sve veći, ali ih ne prate potrebni resursi,
- Veštačka inteligencija ubrzano menja i utiče i na komunikacije,
- Pitanje svrhe ostaje ključno pitanje strateškog planiranja i strateškog komuniciranja.
Ako vas ne plaše izazovi budućnosti, onda će vam se svideti i ovaj zaključak istraživanja: Komunikacioni lideri biće u centru oblikovanja sledeće faze kapitalizma!
Kako IPRA podržava profesionalni razvoj stručnjaka za odnose s javnošću širom sveta?
IPRA na mnoge načine podržava PR profesionalce i uvek nastoji da podseća na etičko i pouzdano komuniciranje i najviši nivo profesionalizma. Idući i ispred vremena – redefinisali smo i pojam odnosa s javnošću (https://www.ipra.org/member-services/pr-definition/) . Kodeks ponašanja konstantno komuniciramo i članovima i javnosti (https://www.ipra.org/member-services/code-of-conduct/). Dalje od toga – kreirali smo Smernice za komuniciranje klimatskih promena (u borbi brotiv greenwashing-a : https://www.ipra.org/member-services/climate-guidelines/) ali i Smernice za etičko korišćenje AI – bez rizika po reputaciju (https://www.ipra.org/member-services/ai-guidelines/).
Na sajtu IPRA redovno objavljujemo stručne eseje cenjenih koleginica i kolega iz celog sveta. Takođe organizujemo veliki broj veoma kvalitetnih vebinara. Kroz regionalne IPRA jedinice, nastojimo da podržimo PR profesionalce u razvoju na njihovom tržištu.
IPRA Golden World Awards je godišnje takmičenje zaista izuzetnih radova iz celog sveta gde pobeđuju izuzetne ideje i inicijative. IPRA GWA ceni izuzetnost, to i nagrađuje i pravo je zadovoljstvo (a ja sam i članica žirija) kada na IPRA Gala ceremoniji vidite kako kolege ovacijama pozdravljaju pobedničke radove!
U kojoj meri verujete da odnosi s javnošću igraju ključnu ulogu u uspehu organizacija i kompanija u savremenom poslovnom okruženju?
Ne samo da sam uverena – ja znam koliko su važne komunikacije i kako i koliko direktno i indirektno doprinose uspehu i organizacija i kompanija. I sve više će dobijati na značaju, jer će to diktirati kompleksnost okruženja – i unutrašnjeg (u kompanijama) i spoljašnjeg.
S druge strane – pogovoto kod nas – čini mi se da mi sami nismo svesni ni svog značaja ni svog uticaja. Danas – a i u vremenu koje tek dolazi – ni kompanije, ni pojedinci, ni institucije više neće moći da ostanu nemi na društvena dešavanja. To će biti prilika da komunikacije i PR podignemo na viši nivo.
Razgovor vodila urednica portala Flou: Milica Slijepčević
Photo: Privatna arhiva Nataše Pavlović Bujas
Ostavite komentar
Morate se ulogovati na prijava da bi postavili komentar.